Når man driver en forretning, der er afhængig af en stor gennemstrømning af kunder, er man meget afhængig af at ens kommunikation fra første færd giver et godt indtryk. Eksempelvis en restaurant; hvis der står noget helt skørt og underligt på deres gadeskilt er der en høj risiko for at folk vælger et andet sted. Jeg vil nu give et ganske godt eksempel på hvad man IKKE skal skrive på sin hjemmeside:
“Det fremgår fejlagtigt at kantinen er lukket. Dette skyldes, at det, af logistiske og kompetencemæssige årsager, kun er muligt at opdatere intranettet hvert ½ år.”
Men ikke desto mindre er det beskeden man mødes med, når man åbner Selvstyrets intranet… Gad vide om næste besked lyder:
“Det fremgår fejlagtigt, at man kan få varm mad i kantinen. Dette skyldes, at det, af logistiske og kompetencemæssige årsager, kun er muligt for kokken at tænde for komfuret hvert ½ år.”
Eller:
“Det fremgår fejlagtigt at kantinen er rengjort. Dette skyldes, at det, af logistiske og kompetencemæssige årsager, kun er muligt at gøre rent hvert ½ år.”
Eller:
“Det fremgår fejlagtigt at maden smager godt i kantinen. Dette skyldes, at det af kompetencemæssige årsager ikke kan lade sig gøre, at lave god mad.”
Fortsæt selv listen over ting man IKKE skriver i et forsøg på at lokke kunder til sin kantine…
Hehe.
“Det fremgår fejlagtigt af ovenstående besked, at det fejlagtigt fremgår at kantinen er lukket. Dette skyldes, at det af kompetencemæssige årsager ikke kan lade sig gøre at konstatere om beskeden kan fjernes eller om kantinen kan åbnes.”
Præcis… Ordene “kompetencemæssig” og “årsager” skal helst ikke findes i samme sætning, når det handler om at forklare sine kunder, at noget ikke lige virker efter hensigten… Det er bare så dumt, og er måske netop udtryk for det med de manglende kompetencer. Jeg ved det ikke, men jeg tror det.